Foreign Direct Investment

IN ENGLISH BELOW!

Riksdagen har nyligen antagit en ny lag som rör granskning av utländska direktinvesteringar, även kallat Foreign Direct Investment (”FDI”). En direktinvestering i en svensk verksamhet som anses vara skyddsvärd eller av nationellt intresse måste framöver anmälas och, i förekommande fall, genomgå en granskning innan investeringen kan genomföras. Målet med FDI-lagen är att förhindra utländska investeringar som kan ha negativa effekter på Sveriges säkerhet, allmänna ordning eller allmän säkerhet. FDI-lagen som börjar gälla den 1 december 2023 förväntas få betydande påverkan på processen kring förvärv och investeringar i svenska företag.

Verksamheter som omfattas

Med skyddsvärd verksamhet avses i denna lag verksamheter som kan klassificeras in i någon av följande kategorier:

1.       Samhällsviktig verksamhet (närmare vägledning avseende vad som utgör samhällsviktig verksamhet förväntas publiceras inom kort).

2.       Säkerhetskänslig verksamhet enligt säkerhetsskyddslagen.

3.       Kritiska råvaror, metaller eller mineral som är strategiskt viktiga för Sveriges försörjning.

4.       Behandling av känsliga personuppgifter eller av lokaliseringsuppgifter i stor omfattning.

5.       Krigsmateriel enligt lagen om krigsmateriel.

6.       Produkter med dubbla användningsområden.

7.       Framväxande teknologier eller annan strategiskt skyddsvärd teknologi.

När ska en investering anmälas?

Investeringar i bolag vars verksamhet faller inom någon av kategorierna ovan och där investeringen medför inflytande i målbolaget omfattas av anmälningsplikten, oaktat målbolagets storlek eller värdet av transaktionen. Det innebär att investeringar som medför att investeraren direkt eller indirekt kommer att förfoga över röster som motsvarar 10, 20, 30, 50, 65, eller 90 procent av målbolaget eller får annat inflytande, såsom exempelvis styrelserepresentation, ska anmäla investeringen innan den genomförs. Vidare ska en anmälan göras på nytt varje gång ett tröskelvärde överstigs. Trots att lagstiftaren inte tydligt definierat vad som menas med investering kan det konstateras att FDI-lagen är tillämplig för många av de vanliga investeringskategorierna såsom företagsförvärv (av både noterade och privata bolag), VC- och s.k. greenfieldinvesteringar.  

För koncerner ska koncernens sammanräknade aktieinnehav av målföretaget ligga till grund för att avgöra huruvida ett gränsvärde överskrids, eller om investeringen innebär att koncernen på annat sätt får ett direkt eller indirekt inflytande i målbolagets ledning. FDI-lagen är även tillämplig på koncerninterna transaktioner.

Anmälan till ISP  

Det är investeraren som är ansvarig för att anmäla investeringen till Inspektionen för strategiska produkter (”ISP”) och målbolagets ansvar för att informera investeraren om FDI-lagens tillämplighet innan investeringen genomförs. Detta gäller även för investerare som är etablerade i Sverige eller andra EU-länder. Anledningen till att även inhemska och EU-baserade investerare omfattas av detta krav är att förhindra att granskningssystemet kringgås. Presumtionen är dock att ISP inte kommer att inleda en granskning i det fall investeraren är etablerade i Sverige eller ett annat EU-land och att sådana investeringar inte kan förbjudas eller förenas med villkor för godkännande.

Efter anmälan har ISP har 25 arbetsdagar på sig att återkomma med information om huruvida en granskning kommer att inledas eller ej. I det fall granskning inleds ska utslag meddelas inom tre månader från granskningsbeslutet eller, om särskilda skäl föreligger, inom sex månader. Vid en eventuell granskning beaktas verksamheten i målbolagets art och omfattning samt förhållanden som rör investeraren för att bedöma eventuella risker investeringen kan leda till. Om det bedöms vara nödvändigt för att skydda svenska säkerhetsintressen kan en utländsk direktinvestering antingen förbjudas helt eller bli förenad med villkor för att säkerställa att den inte utgör något hot.

Följs inte uppsatta villkor, om en investering slutförs innan granskningsmyndighetens godkännande, om anmälan till granskningsmyndigheten uteblir eller om målbolaget brister i sin upplysningsskyldighet kan sanktionsavgifter på upp till 100 miljoner kronor påföras.

Hur bör företag som omfattas av FDI-lagen agera?

Eftersom FDI-lagen är antagen och ska tillämpas från och med 1 december 2023 på transaktioner som inte är slutförda innan dess, vilket således även omfattar transaktioner där avtalet ingåtts före den 1 december 2023 men där transaktionen inte har genomförts, bör bolag som är i eller förväntas inleda en transaktionsprocess som kan omfattas av FDI-lagen vidta åtgärder för att säkerställa regelefterlevnad. Sådana åtgärder kan exempelvis utgöras av:

  • Analys av transaktionen för att avgöra huruvida FDI-lagen kommer att vara tillämplig samt vilka risker för genomförandet av transaktionen det i så fall innebär.

  •   Upprätta rutiner för att kunna tillhandahålla erforderlig information till ISP.

  •   Ta höjd i överlåtelseavtal för de fall där FDI-lagen kan vara tillämplig

  • Säkerställ att aktieägaravtal avseende bolag som omfattas av FDI-lagen anpassas.

————-

FDI Act

The Swedish Parliament has recently adopted a new law concerning the screening of foreign direct investments (the “FDI Act”). Hence, any direct investment in a Swedish entity considered to be of national interest or worthy of protection must be notified to the Inspectorate for Strategic Products (the “ISP”) and, when applicable, be examined before the investment can be carried out. The objective of the FDI Act is to prevent foreign investments that may have adverse effects on Sweden's security, public order, or general safety. The FDI Act, applicable from the 1st of December 2023, is expected to have a significant impact on the process of acquisitions and investments in Swedish companies.

Covered activities and sectors

Activities or sectors considered worthy of protection include those falling into the following categories:

  1. Essential services (further guidance on what constitutes critical infrastructure is expected to be published shortly).

  2. Security-sensitive activities as per the Protective Security Act.

  3. Critical raw materials, metals, or minerals strategically important for Sweden's supply.

  4. Processing of sensitive personal data or extensive location data.

  5. Military equipment according to the Military Equipment Act.

  6. Dual-use items related to the items listed in Annex I to Regulation (EU) 2021/821.

  7. Emerging technologies or other strategically important technology.

The notification obligation

Investments in companies whose activities fall within any of the above categories, and where the investment results in influence over the target company, are subject to notifying requirements, regardless of the target company's size or the value of the transaction. This means that investments resulting in the investor directly or indirectly controlling votes equivalent to 10%, 20%, 30%, 50%, 65%, or 90% of the target company or gaining other forms of influence, such as board representation, must submit the notification before the transaction is carried out. Furthermore, a notification must be submitted each time a threshold is exceeded. Although the legislator has not explicitly defined what constitutes an investment, it can be noted that the FDI Act is applicable to many common investment categories such as acquisitions of both publicly listed and private companies, Venture Capital and Greenfield Investments.

For corporate groups, the group’s aggregated ownership of the target company's shares determines whether a threshold is exceeded or if the investment entails direct or indirect influence over the target company's management. The FDI Act also applies to intra-group transactions.

Notifcation to the ISP

It is the responsibility of the investor to submit the notification to the ISP, and it is the target company's responsibility to inform the investor about the applicability of the FDI Act before the investment is carried out. This requirement applies to investors established in Sweden or other EU Member States as well. The reason for including domestic and EU-based investors in this requirement is to prevent circumvention of the screening system. However, there is a presumption that the ISP will not initiate an examination if the investor is established within Sweden or another EU country and that such investments cannot be prohibited or subject to approval conditions.

After a complete notification is submitted, the ISP has 25 working days to decide on whether an examination will be initiated. If an examination is initiated, a final decision must be made within three months from the date of the examination decision or, in special circumstances, within six months. In its examination, the ISP takes into account the nature and scope of the target company's activities, as well as circumstances related to the investor, to assess any potential risks the investment may entail. If it is deemed necessary to protect Swedish security interests, a foreign direct investment can either be prohibited or subject to conditions to ensure it does not pose a threat.

Failure to meet the prescribed requirements, e.g. completion of an investment within the scope of the FDI act prior to an approval of the ISP, failure to submit a notification with the reviewing authority, or if the target company's does not fulfill its disclosure obligations can result in administrative fees of up to SEK 100 million.

Way forward

Since the FDI Act has been adopted and will be applicable from the 1st of December 2023 on transactions that have not been completed before that date, which thus also includes transactions where the agreement was entered into before the 1st of December 2023 but where the transaction has not been completed, companies that are in or are expected to initiate a transaction process subject to the FDI Act should take measures to ensure compliance. Such measures may include, for example:

• Analyzing the transaction to determine whether the FDI Act is applicable and, if so, what risks it may pose to the transaction's completion.

• Establishing procedures to provide the required information to the ISP.

• Incorporating provisions in transaction agreements in cases where the FDI Act may apply.

• Ensuring that shareholder agreements regarding companies covered by the FDI Act are adjusted accordingly.

Previous
Previous

Nya regler om information i upphandlingsannonser

Next
Next

Beslut efter tillsyn enligt dataskyddsförordningen – Trygg-Hansa Försäkring filial