Konsumentskyddsrapport

Finansinspektionen publicerade förra veckan konsumentskyddsrapporten för 2023. En sammanfattning följer nedan.

FI kommer genomföra riktade tillsynsaktiviteter gentemot långivarna

FI har uppmärksammat riskerna med att konsumenter beviljas lån de inte har råd att betala tillbaka. Låneförmedlare samlar långivare för ett ansökningstillfälle och erhåller ofta höga provisioner från långivarna. Maktbalansen mellan aktörerna har ökat till förmedlarnas fördel. Låneförmedlare kräver ofta en viss grad av beviljandegrad hos långivare, för att de fortsatt ska få lån förmedlade till sig. Det skapar incitament för långivaren att bevilja lån till konsumenter som inte har tillräcklig god återbetalningsförmåga. FI kommer därför utöva ökad tillsyn över långivarna.

FI förespråkar ett provisionsförbud och fortsätter att noga granska potentiella intressekonflikter i tillståndspliktiga verksamheter

FI fastslår att den svenska spar- och försäkringsmarknaden tillhandahåller ett omfattande utbud av investeringsprodukter, där allt från enkla indexfonder till komplexa hävstångsprodukter finns. FI har särskilt identifierat risker när det gäller strukturerade produkter och problem med försäljning av dyra företagsobligationer. FI avråder starkt från att investera i kryptotillgångar, och anser att det fortsatt kommer anses vara en olämplig investeringsprodukt för de flesta konsumenter, även efter att ny reglering införs på området.

En av de största riskerna på sparmarknaden är att konsumenter får olämpliga investeringsprodukter. En stor anledning till denna risk, är att det finns skadliga intressekonflikter till följd av provisioner. FI noterar att även fast en viss förbättring skett när det gäller hantering av provisioner, tar värdepappersinstitut och försäkringsföretag fortfarande emot stora provisionsbelopp vid distribution av finansiella produkter, både med och utan rådgivning. Risken för att kunder erbjuds olämpliga produkter till följd av skadliga intressekonflikter finns kvar. FI arbetar aktivt för att förhindra att kunder erbjuds olämpliga investeringsprodukter, men konstaterar att en förstärkning av regelverket vore det mest effektiva.

FI vidtar åtgärder för att informera och förhindra att konsumenter och företag blir lurade att skicka pengar till bedragare

FI konstaterar att antalet investeringsbedrägerier ökar. Det finns förebyggande information som kan inhämtas från FI:s varningslista. Information finns på FI:s webbplats, på Konsumenternas Bank- och finansbyrå och upplysningstjänsten Hallå konsument. FI publicerar även kvartalsvisa sammanställningar om investeringsbedrägerier.

Finansinspektionen kommer följa upp hur finansiella rådgivare tar hänsyn till konsumenternas eventuella hållbarhetspreferenser vid rådgivning

Kombinationen av att efterfrågan på hållbara finansiella produkter ökar snabbt, samtidigt som regelverken för denna marknad fortfarande är under utveckling, kan leda till att företag grönmålar sin verksamhet. Det finns en risk att konsumenter och investerare vilseleds till att investera i produkter som inte uppfyller kundens behov och preferenser kring hållbarhet.

MORE Evander bistår löpande företag under Finansinspektionens tillsyn med juridisk rådgivning. Vill ni komma i kontakt med oss? Ring på tel: 08 20 06 10 eller maila till info@amelegal.se

Previous
Previous

Utländska direktinvesteringar – förslag till ny lagstiftning

Next
Next

EDPBs uttalanden från februari